NÚCEM z poverenia MŠVVaŠ SR (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky) realizuje viacero významných medzinárodných meraní výsledkov a kontextu vzdelávania, ktoré spĺňajú kritériá porovnávacieho pedagogického výskumu. Cieľom medzinárodných meraní nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov zúčastnených krajín a ich zmeny v čase, odhaľovať ich silné aj slabé stránky a nachádzať možnosti zlepšenia. V súčasnosti realizujeme päť medzinárodných štúdií, sú to štúdie OECD PISA a TALIS a štúdie IEA PIRLS, TIMSS a ICILS.
Oddelenie medzinárodných meraní (OMM) v NÚCEM, ktoré slúži ako Národné koordinačné centrum medzinárodných štúdií na Slovensku, v rámci týchto štúdií uskutočňuje vývoj a adaptáciu hodnotiacich rámcov a nástrojov na meranie vzdelávacích výsledkov, pripravuje a organizuje zber dát v zúčastnených školách, spracováva dáta a vyhodnocuje výsledky, pripravuje národné správy a tvorí výstupy pre aplikovaný výskum v oblasti vzdelávania a vzdelávaciu politiku. Na Slovensku neexistuje iné pracovisko s porovnateľnými skúsenosťami v tejto oblasti.
Medzinárodné merania organizujú dve medzinárodné organizácie: OECD a IEA. Každá z nich má iné ciele. Zatiaľ čo OECD zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce a sústreďuje sa na žiakov v posledných rokoch povinnej školskej dochádzky, IEA sleduje výsledky vzdelávania vo vzťahu k predpísanému obsahu vzdelávania jednotlivých zúčastnených krajín a skúma žiakov vybraných ročníkov jednotlivých stupňov vzdelávania. Obidve organizácie sa zaujímajú nielen o priemerný výkon (počet bodov) dosahovaný zúčastnenými krajinami, ale aj o okolnosti, ktoré ho ovplyvňujú (napr. motiváciu žiakov, vybavenie škôl a domácností a pod.) a jeho ďalšie aspekty (napr. rovnosť vo vzdelávaní).
V dňoch 16. – 27. apríla 2018 sa na Slovensku uskutočnilo hlavné meranie štúdie PISA 2018, ktorého sa zúčastnilo 387 základných a stredných škôla približne 7600 15- ročných žiakov.
Všetkým školám, ktoré sa do štúdie zapojili, ĎAKUJEME.
Dňa 21. novembra 2017 o 08:00 CEST boli oficiálne zverejnené Prvé výsledky medzinárodného výskumu 15-ročných žiakov z oblasti tímového riešenia problémov z pohľadu Slovenska, Medzinárodná správa štúdie OECD PISA 2015 z oblasti tímového riešenia problémov a Ukážka úlohy z oblasti tímového riešenia problémov.
V septembri 2017 sme zverejnili Národnú správu PISA 2015. V správe sa okrem všeobecných informácií nachádzajú aj hlbšie analýzy výkonov žiakov z pohľadu Slovenska. Jej elektronickú verziu môžete nájsť tu: Národná správa PISA 2015.
Zistenia týkajúce sa Životnej pohody a prosperity slovenských žiakov v štúdii PISA je možné nájsť vo zverejnenom dokumente „Životná pohoda a prosperita žiaka v štúdii PISA 2015“, ktorého elektronickú verziu môžete nájsť tu: Životná pohoda a prosperita žiaka v štúdii PISA 2015.
Dňa 24. mája 2017 o 11:00 CEST bola oficiálne zverejnená Medzinárodná správa štúdie OECD PISA 2015 z oblasti finančnej gramotnosti. Spolu so zverejnením medzinárodnej správy, boli zverejnené aj Prvé výsledky z oblasti finančnej gramotnosti z pohľadu Slovenska v štúdii PISA 2015, Príloha Medzinárodné úrovne výkonu - finančná gramotnosť a Ukážky úloh z finančnej gramotnosti.
V dňoch 14.3. - 6. 4. 2018 sa uskutočnilo pilotné meranie štúdie eTIMSS 2019. Do merania sa zapojilo 47 základných škôl a vyše 1400 žiakov 4. ročníka.
Všetkým školám, ktoré sa do štúdie zapojili, ĎAKUJEME.
Výskum IEA TIMSS 2019 sa po prvý krát realizuje v elektronickej podobe – prostredníctvom PC resp. tabletov, čo umožnilo rozšíriť testovanie aj o riešenie problémových úloh. Na Slovensku sa pre túto vekovú kategóriu žiakov realizuje po štvrtý krát.
V dňoch 30.4. - 11.5. 2018 sa uskutočnilo hlavné meranie medzinárodného výskumu OECD TALIS 2018 na približne 182 základných školách a osemročných gymnáziách a zapojilo sa približne 3300 osôb vyučujúcich na ISCED 2.
Všetkým školám zapojeným do merania ĎAKUJEME.
Dňa 5. decembra 2017 o 10:00 hodine boli oficiálne zverejnené medzinárodné výsledky štúdie PIRLS 2016. Spolu so zverejnením medzinárodnej správy, boli zverejnené aj Prvé výsledky Slovenska v štúdii PIRLS 2016, Príloha 1 Medzinárodné úrovne čitateľských zručností, Príloha 2 Čítanka, Príloha 3 Ukážky otázok vzťahujúcich sa k Čítanke.
Hlavné testovanie medzinárodnej štúdie PIRLS 2016 bolo administrované 2. – 19.5. 2016 na 220 základných školách, z čoho 204 škôl bolo s vyučovacím jazykom slovenským a 16 škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Celkovo sa do hlavného merania štúdie zapojilo približne 5 600 žiakov.
Všetkým školám zapojeným do testovania ĎAKUJEME.